Wednesday, July 31, 2013

perubahan

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl


Err..

 بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

 

Saff

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

 (: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl



jujur & ikhlas ?

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

Ingat Allah Ingat Mati

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

Democracy Vs Khilafah

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

zikir fikir

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

:)

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

Khilafah !

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

Saturday, June 22, 2013

setiap hari

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

"setiap hari mungkin tidak berakhir dengan baik, tetapi pasti ada kebaikan yang tersembunyi dalam setiap hari."


yup, i admit it..setiap hari kita pasti mengharap kebaikan dalam apa jua yang kita lakukan setiap saat, minit dan jam....

kadang-kadang bila perkara yang kita mahukan itu tidak berjalan dengan lancar dan seperti yang diharapkan....mengapa perlu bersedih? bukankah dari situ Allah beri banyakk pengajaran dan pembelajaran pada waktu sukar itu?

yaa...alhamdulillah3....aku bersyukur....

kerana ilmu Allah itu sangatt luas.....

dan aku bersyukur kerana diberi ruang, peluang dan rezeki untuk terus belajar..dan belajar..... :)

Friday, May 31, 2013

leader vs boss

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl


my boss is a leader not a boss..hehe

suka3..alhamdulillah........

banyak yang aku pelajari dari dia...

moga Allah membalas jasa dan kebaikannya dgn sebaik2 dan sebanyak2 kebaikan dari Nya...aminn..

cuti 11 hari !

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

herm...ari ni...ari yang menyebakkan...huhu...sedih...sedih sbb nak berpisah 11 hari dari kerja! yeayyyyyyyyyyyyy~~~~~ hahaha

sobss..*hatiku menangis* sebak tol lah..huhu suka dpt cuti..tp sedih sbb tak dapat tolong2 bos selama cuti nanti..huwuu..rinduu dgn kerja yang banyakk dan bertimbun mcm sebelum nih! hehe..suka sangat keje situ..banyak yg aku belajar secara langsung dan tak langsung... mashaa Allah..bos aku sorg yg sangat menjaga kebajikan, solat, aurat para pekerja2 dan ahli2 keluarganya..bersyukur sesangat direzekikan keje dkt situ...alhamdulillah3...

aku rasa berbaloi2 dgn usaha dan gaji yg aku dapat! hehe..moga2 beroleh barokah...means.. keberkatan rezeki....aminn... :)

jun, holidayy time! weeeeeeeeeeee.... :D

1,2,3 >>> johor

4>>> kuala lumpur

5,6,7,8,9,10,11 >>> brunei

inshaa Allah...... :)

moga lancar segala perjalanan dan urusan...aminn...

sahabatku

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

Alhamdulillah. sedar tak sedar nak masuk bulan jun dah...huhu...mcm2 kenangan bulan mei ni..mashaa Allah...syukur alhamdulillah, sahabat baik aku dunia akhirat inshaa Allah..., siti majidah ramli dah bertemu jodoh dgn pasangan dia....so sweet...dgn orang sarawak..hehe kamek kitak..

 doa untuk pengantin baru ;)

papepun, majidah..tahniah...dah jd isteri orang...semoga jd isteri yg solehah dan bahagia dunia akhirat... :)

Tuesday, May 28, 2013

9 jenis syaitan

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

 (: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

Saidina Umar al-Khattab r.a berkata, terdapat sembilan jenis anak syaitan yang mesti kita berwaspada agar tidak terjerumus ke lembah kehinaan. Berikut adalah jenis anak syaitan tersebut:

1) DAASIM

 herm..cik doremon, nanti nak masuk rumah ke bilik ke atau msj orang, bg salam dulu tauuu... :)

Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumah tangga (suami isteri bercerai berai, suami bertindak ganas, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).

2) WATHIIN

 jangan sedih2...Allah Maha Tahu apa yg terbaik buat dirmu...chill dear... ;)

Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3) MURRAH
jangan la nyanyi atau main muzik smpai lalai...utamakan perkara terpenting :) kadang2 xpela..hihi

Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yang sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan dunia glamour.

4) WALAHAAN

 Focus, Allah is watching you ! *gulp
Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat yang lain.

5) HAFFAF

 kalo nak bermaksiat boleh la geng ngn setan ni.... *tidakkkkkkk !

Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (contoh : disko, kelab malam dan tempat yang ada minuman keras).

6) MASUUD

 behave urself *lari jauh-jauh

Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yang mula dari kata-kata mulut.

7) LAKHUUS

 jangan sembah api, nanti api makan kamoo !  xP

Merupakan sahabat dan orang Majusi yang menyembah api dan matahari.

8) ZALITUUN

 ehh..mane list barang aku?? *cari-cari, xjumpe..buat balik..;P

Duduk di pasar, kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

9) A'AWAN
harta xleh bawak masuk kubur ! >.<

Menghasut sultan, raja atau pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan dan kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama'.

Thursday, May 9, 2013

tukar

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

ok, bila da tukar b/ground blog ni aku rasa lain...

huhu..melihat dunia/bumi dari luar...keseluruhan.....

terasa saaaaaaangat kerdil.....Xnmpk manusia dah...manusia lebih kecil dari kuman.....

sungguh Allah tu Maha Perkasa, Maha Berkuasa atas segala sesuatu, Tuhan seluruh alam......

mashaa Allah..

takutnyaaa.....:'(

kadang2 bila aku rasa malas atau bertangguh nak solat, tutup aurat dgn sempurna, buat kebaikan dll......tiba2, hati aku berbisik.......

"hidayah....bumi ni milik Allah....kalau kau rasa malas nak buat apa yg Allah suruh, silalah cari/tinggal tempat lain yg bukan milik Allah....."

teruss tersentakk!

astagfirullahal'azim......

kenapa aku melebihkan kemahuan aku sendiri tanpa memikirkan kepunyaan bumi/dunia ni milik Allah semuanya......apakah aku boleh menetapkan sendiri tarikh aku mati?

masa sentiasa berjalan...dan terus berlari tanpa kita sedar.....

seiring masa yang makin jauh meninggalkan masa lalu, seiring itu jugalah...maut semakin menghampiri kita....

semakin kita tua, semakin dekatlah ajal maut kita.......

subhanallah....Maha Suci Allah yang telah menjadikan alam semesta serta segala isinya...... peliharalah kami seksa kubur dan seksa api neraka......tempatkanlah kami dalam golongan orang yang Kau berikan nikmat kebahagiaan di dunia dan akhirat.....bukan di dalam golongan orang2 yang sesat dan Kau murkai.....aminn ya rabbal'alaminn..

Tuesday, April 30, 2013

bekalan

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

herm, kelakarlah isteri boss aku ni......hehe
sbb time aku nak balik je..abis waktu ofis...mesti ada jee benda/makanan yg dia nak bg....
huhu..pemurahnya Allah........alhamdulillah..

subhanallah.....yg kelakarnya bila dia da bg satu bungkus nasi lemak yg banyakk..lpstu dia cari2 lagi apa lagi nak bg kat aku....buah anggur, kentang goreng dia amek...lepastu dia letak lagi coklat2 tambahan dalam beg plastik tu..........lpstu, dia tercari2 lagi apa lagi nak bg kat aku....ya Allah...makcik...sudah2lah.....smpai aku rasa makanan apa yg ada dpn dia sume dia nk bg pd aku,,,hahaha...sbo je lahh.

ya Allah....tuhan yang maha pemberi rezeki...murahkanlah rezeki keluarga boss aku ini..berkatilah rezeki yang Engkau kurniakan kpd mereka.....berkatilah umur dan kehidupan mereka..........dan tempatkanlah mereka dalam golongan orang2 yang beriman dan mendapat cintaMu...

ari2 kot...mcm tu..........

mashaa Allah...sudahlah bg aku kerja skali dgn pakej makan yg lengkap lpstu bagi lagi bekalan yang nak dibawa balik.........alhamdulillah.....segala puji-pujian hanya bagi Allah..........moga Allah membalas kebaikan mereka dgn sebanyak2 dan sebaik2 kebaikan dariNya....jazakumullah khairan kathiraa! ^_^

hehe happynya aku........sejak2 aku terkejut berat aku naik tu.......akhir bulan ni...berat aku yg naik 1kg je tu...turun 3kg teruss...perghhh.....hahaha..apa je aku buat? makan tetap makan jgk....cuma mgkin kurangkan sikit kot.......pastu wat keje banyakk...haha..yeayy!

mgkin sbb lepas ternampak kata2 hikmah satu ni...

rasulullah makan sikit-sikit...
tp kita...sikit2 makan.......

herm..muhasabah diri terusss. xP

sifat maha pemurah Allah......memang utk semua makhlukNya...........tak kira sama ada dia berada di darat,laut, angin...beriman atau tidak....tp sifat maha penyayang Allah hanya utk orang yang beriman.....

hermm, terasa sgt dgn sifat maha pemurah Allah.....tp nak jgak jd orang yang disayangi Allah...........ya Allah tuhan yang maha memberi rahmat dan petunjuk, tunjukkanku jalan ke arah mendapat redha dan cintaMu.....

ibu muda

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

aku xpernah tgk org mengandung 7bulan nk masuk 8bulan berlari2......

perghh...mmg agak terkesima la jgak aku dibuatnye bile tgk dia lari2 smbil melompat dgn riang..........

wooaa......terkejutnya! :O

sgt happy...sbb dia nak buat kek harijadi utk suami dia nnt.....wahh..bahagianya dia...baby dalam kandungan tu pun mesti happy bila dpt rasa mak dia happy....herm,sukanya dia....:)

dia seorang ibu muda...

sangat muda..

dan aku sgt bahagia melihat kebahagiaannya...

sgt bahagia melihat ketenangan dan kesopanannya...

sgt bahagia melihat ketabahan dan kesabarannya...

sgt cemburu melihat kekuatan iman dan jiwanya...

subhanallah.....T__T

Daulah islam

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

daulah islam?

apa maksud daulah islam?

Daulah islam atau Darul islam bermaksud suatu wilayah (negara) yang menetapkan syariat islam secar total dalam segala aspek kehidupan dan yang keamanannya berada di tangan kaum muslim.

herm,, cuba lihat negara2 umat islam skrg, keamanan nya berada di tangan siapa ya...?

sedar atau tidak...

keamanan negara umat2 islam atau bukan islam berada di tangan amerika.

bukankah dia yg memegang kuasa besar dunia skrg?

di sebalik sistem yang diterapkan di negara2 yang dijajahnya...dia lah dalang di sebalik kuasa tersebut.

kuasa utk menyekat penyatuan ummah.

dgn menanamkan kuat semangat cinta pada negara.

melebihi dari cinta dan sayang pada saudara sesama agama.

saudara sesama agama, yang berbilang bangsa, negara, bahasa sering disisih..dipinggirkan....malah, dgn pemikiran penjajah yang dah tertanam kuat dalam pemikiran kita ni.........membuatkan kita memandang orang indonesia/bangla/filipina (islam) dll yang berada dalam negara kita ni adalah golongan bawahan atau kelas kedua...

astagfirullahal'azim...

sedangkan jika kita mempunyai pemikiran dan aqidah islam yang benar....kita akan memandang dan mementingkan dia sebagai saudara seislam lebih dari melihat pada negara, bangsa, warna kulit mahupun bahasa dia... kita tak akan memandang dia dgn pandangan 'nasionalisma'.

kerana orang yang paling mulia di sisi Allah adalah orang yang paling bertaqwa.

Allah tak melihat atau memandang 'bangsa' sebagai ukuran kemuliaan seseorang di sisiNya.

taqwa. itulah piawaian yang Allah gunakan.

mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan orang yang takut kpd Allah dan sentiasa mengharap rahmat dan ampunan dariNya....aminn ya rabbal'alamiinn.. ^_^

tiada siapa yang sempurna

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

hermm, kadang2 bila kita terlalu kagum dgn seseorang tu, kita akan terima apaa sahaja kata dia.....smpai w/pun ade perkara yg tidak betul pun....kita iyakan dek kerana kagum sgt pd dia.....walhal sebenarnya, takde sape pun kat dunia ni yang sempurna....

nabi adam sendiri ada wat salah...sehingga dikeluarkan dari syurga...

nabi muhammad sendiri ada wat silap...sehingga Allah menegur dalam wahyuNya..cnth surah ke-80..

inikan pula kita manusia biasa...tambah lagi akhir zaman....

jika kita berada di dalam daulah islam, seorang khalifah/ketua ummat islam tu sendiri ada sebuah badan yang akan menegurnya...iaitu majlis ummat. sebarang ketidakadilan atau kepesongan (lari dari al-qur'an dan as-sunnah) yang dilakukan oleh seseorang khalifah akan disampaikan melalui majlis ummat.

majlis ummat dalam daulah islam akan beritahu kpada khalifah...

dan jika benar seorang khalifah tu memang benar salah, siapa yang akan menghukumnya?

badan yang akan menghukumnya adalah mahkamah mazallim.

mahkamah mazallim ini berhak utk melucutkan jawatan khalifah dan pegawai2 lain...seperti pembantu khalifah dlm pemerintahan (mu'awwin at-tafwidh), pembantu khalifah dlm pentadbiran (mu'awwin at-tanfiz) dan wali atau al-wulat iaitu wakil setiap negara dari daulah.

ni menunjukkan....w/pun khalifah sendiri iaitu ketua pemimpin ummat islam, jika beliau membuat kesalahan, ia tetap akan dihukum.

jd, melihat pada raya 5thn sekali yang akan dtg ni...........dgn penerapan sistem warisan penjajah kufur ni......begitu ramai yang berbondong2 utk memilih dan menyokong pemimpin mereka.....mereka melihat, sangat perlu utk menukar pemimpin. tp mereka tidak melihat keperluan utk menukar sistem pemerintahan yg ada skrg........

memilih pemerintah yang lebih baik memang bagus...pemerintah islamik...........tp dgn sistem yg kufur dan masih tetap bekerjasama dgn musuh2 islam............demi kedaulatan dan kesejahteraan negara sendiri...........itu tetap tak akan bawa kita kepada kehidupan yang lebih baik...malah masih tetap dalam kehidupan yang sempit apabila kita mengambil islam sikit2.....separuh2....apabila kita tidak mengambil islam sebagai cara hidup yang sempurna......kaffah...keseluruhan...syumul....kita tetap tidak akan dapat lari dari kehidupan dunia yang sempit ini dek kerana melalaikan apa yang Allah perintahkan.... renungan surah taha :124.

"Dan barang siapa berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta".

na'uzubillah.

tiada manusia yang sempurna.
setiap manusia pasti membuat salah dan silap.
kerana manusia bertindak mengikut kefahamannya...
andai akal itu mengikut piawaian iman (taat pada perintah Allah dan rasulNya),
maka itu adalah akal yang cemerlang.

renungan surah ali 'imran :31-32

ikutlah rasulullah jika mencintai Allah. ^_^

wallahua'lam.

Sunday, April 28, 2013

tua setahun


 بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

msa liqo' td..ade sorg sis tu tnya umur aku berapa...then, dgn confident nye aku jwab..."24 :)"

erkk..sejak bilaa aku tua setahun ni...haha sbo je lahh... ;D itulah padahnye bile asek berkawan dgn org2 tua je...diri pun terasa tua...hahaha aku pun konfius dah..eh, 24 ke 23 aku ni? >.<

Saturday, April 27, 2013

Persekitaran baru :)

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

hehe, lamenye lamenye xtgk blog sndiri..haha..padahal kalo ikutkan ari2 aku nak update...mcm2 citerr woo..besttt sgt..hehehe..syukur alhamdulillah...Maha Suci Allah yang memberiku rezeki tanpa disangka2...:) subhanallah..

hermm, ari ni..laptop kt ofis aku tu asek mood 'sleep' je...dek banyaknye keje aku nak kena wat..haha..on tekan2 keyboard pun bile nak check e-mel, balas e-mel, antar e-mel, buat quotation n buat kertas keje apa2 la yg berkaitan.. so, bile xde keje berkaitan sume2 tu...laptop ofis tu 'sleep' la...aku yang xleh nak duk diam ngadap dia daa..haha

rasa happyyyyyy sgtt bile dapat tempat keje yang aku idam2kan selama ni.............tempat keje yg leh pakai jilbab! subhanallah.......bile hati aku terdetik dan tekad........Allah mudahkan segalanya.........pg aku post kt fb nak tmpt keje pakai jilbab.........ptgnye plak terus dapatt!! subhanallah.....interview keje tu pun sangat simple, simpoi gla la.hehe..

alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulillah.....

bos aku tu seorang yang sangat mementingkan solat dan aurat.

jd, xkesah la kalo aku g keje pakai jilbab/jubah..hehe..seronok sgt. femly dia pun sume pakai jubah (kadang2 pakai baju kurung, jubah seluar) tudung labuh, berhand sock sume...pertama2 kali aku tgk femly bos aku ni, ya Allah..........rasa terharu sgt...huhu.. blh kata setiap ari tanya, da solat belum? da makan belum? makan pun dia bagi, sarapan, minum pagi, makan tengahari, minum petang (kalo aku balik lewat)..ada sekali tu balik lmbat pkul 8 lebih...dia siap nk bg mkn malam lagi...ya Allah..................rezeki melimpah ruah tol..aku smpai xlarat da nk makan dibuatnya...

siyesss la, aku xpenah kott dpt tmpt keje siap bg makan 4x sehari cmni...subhanallah.. xpenah terfikir kot aku dpt tmpt keje yg 'osem' cmni.....huhu ley tembamm aku cmni..

nk dkat sbulan da keje kt sini...........mcm2 aku belajar...mcm2 aku diberi...moga Allah membalas kebaikan kalian dgn sebaik2 kebaikan dan rahmat dariNya.... :)

mmg agakk laa, berat aku bertambah kot!! huwaa..xpenah berat smpai cmtuu!! terkejut sungguh laa...keje kt zoo pun, ada akak tu ckp..."dayah..ko nnt timbang berat ko...akak rsa cnfirm berat ko naik ni...haha" hihi tp xpun naik2..sbb aku yg atur diri aku sendiri...nak makan, makan...xnak makan..xyah makan...haha..selalu jgak kot...last aku makan..mkn tghari je kt zoo..blk umah xmakan dah...haha tapiiii dkt tmpt keje baru aku ni,,on time je dia antar makanan kt ofiss kott!! kadang2 sarapan dia gabung sekali ngn minum pagi ; ada sekali tu dia bag nasi lemak+ bihun goreng masa pkul 10.30pg...lps tu kul 1.30ptg bagi nasi + lauk makan tengahari plak...perghhhh....dlm jgka masa yang sgtt singkat...makan nasi lagik...mmg xpernahh laa aku mcm tu sblm ni...bukan skit tau dia bagi...banyakk....nak nangis je aku rasa.....xde plak ayam ke kucing kt tmpt tu......kalo ade, leh la teman aku makan skali......

pastu pantang bos aku ni, kalo makanan sampai je...kena terus makan dulu.....jangan buat keje lain...penah skali tu dia ugut aku, kalo xmakan,dia nak rotan...hahaha..adoyaii~~ sbb aku penah buat keje smpai tangguh2 makan....tu yg kena warning tu....haihh

kesimpulannya, mmg bestt la keje situu..terbaikkk...!! hehe sbb ada banyakkk keje...suka gilaa aku...haha xla bosan, masa pun lebih diberkati.....setiap jam ada bayarannya...jadi setiap minit la keje buat keje.......kalo curi tulang, maksudnya.....xberkat la masa dan gaji yang aku dpt nanti.... :)

Ya Allah Yang Maha Penyayang, berkatilah umur, rezeki dan hidupku, keluargaku dan kaum muslimin dan muslimat...aminn ya rabbal'alaminn..

Thursday, April 11, 2013

duit halal vs duit haram

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

hari ni ada beberapa cerita yg aku nak kongsikan.

cerita benar. cuma diolah sedikit. kisah ini benar2 berlaku dalam masyarakat kita.

1) ali anak angkat pada si ah chong.



suatu hari, ayah angkatnya (cina bukan muslim) bagi duit belanja pada dia. ali sekolah tahfiz.

"ayah..ali harap duit yang ayah bagi pada ali ni....duit ni dari sumber yang halal.....kalau ayah menang judi, lepastu ayah nak bagi sket pd ali, ali lebih rela berlapar dan ikat perut dari makan duit haram...." kata ali pada ayah angkatnya dgn lembut.

ah chong sedar yang dia kuat main judi. mahu tak mahu, kerana sayangkan ali, dia pun berusaha bekerja dgn titik peluhnya sendiri supaya dia dapat beri duit belanja pada ali dari rezeki yang halal.

akhirnya, apabila melihat kesungguhan ah chong bekerja berniaga pagi sehingga ke petang, kadang membuat kerja tambahan pada malamnya pula, akhirnya ali pun menerima bekalan duit yang halal dari sumber rezeki ah chong yang tidak lagi bermain judi. ali sangat bersyukur dan terharu dgn perubahan ayah angkatnya. setiap kali selepas solat atau menghafaz al-qur'an, ali tak henti2 berdoa agar ayah angkatnya terbuka hatinya utk memeluk agama islam. ali tak pernah memaksa. dia hanya mampu terus berdoa dan berusaha mengajak ayahnya dgn sabar. namun, hidayah itu milik Allah. tetapi masakan cahaya akan masuk menerusi tingkat yang tertutup dgn langsir tebal......ali sangat berharap ayahnya menerima dan masuk dalam agama islam agar segala kebaikan ayahnya terbalas  di akhirat nnt dgn balasan berlipat kali ganda kerana kebaikan ayahnya pada dia sangatt banyak.

kesimpulan dari cerita ini, jika duit yang diberi oleh ah chong pada anak angkatnya, ali...dari sumber yang haram, akan berkatkah pelajaran yang akan diterima oleh ali? keberkatan itu datang dari sumber yg bersih dan suci. ali sangat menjaga keberkatan dalam hidupnya agar dia jauh dari perkara2 yang blh melalaikan dia akibat 'makan' dari sumber yang haram tanpa dia sedar. ali sangat teliti. dia ingat pesan guru di sekolahnya. makanan akan mengalir dalam darah. akan membentuk daging dan hati. jika ia dari sumber yang haram, maka akan beri kesan yang sangat besar pada hidup seseorang.

2) ahmad mempunyai 4 orang anak.


2 orang anak pertamanya sangat baik dan patuh pada agama. taat pada perintah dia dan isterinya. tetapi anak ke-3 dan ke-4 agak berlainan sedikit daripada anak pertama dan keduanya. berbeza bagai langit dan bumi. ahmad sangat bingung. anaknya sangat liar, sosial, keluar pergi kelab malam, menghabiskan masa dgn aktiviti tidak berfaedah. malah pernah satu ketika dulu ahmad pernah memberkas sendiri anaknya apabila dia membuat serbuan di sebuah kelab malam terkemuka di ibu kota. malunya bukan kepalang. mukanya merah menahan malu dan marah kerana dia sendiri yang mengetuai gerak kerja misi pada malam itu. 

ahmad bingung. apakah beza pendidikan yg dia berikan pada kesemua anak2nya? tidak silap ahmad, dia memberikan pendidikan dan penegasan yang sama ada semua anak2nya. ahmad semakin tertekan. dia mencari2 punca yang menyebabkan anaknya jadi begitu. 

lalu dia membuat keputusan utk berjumpa seorang ustaz yang dia segani utk membincangkan masalah yang dirasakan terlalu berat itu. tidak tertanggung rasanya. dia sangat buntu. ustaz umar memberi masa pada ahmad utk dia bermuhasabah kembali apa yang dilakukannya pada awal kelahiran anak ke-3 dan ke-4 nya.

tidak semena2 dia teringat. sebagai seorang anggota polis. dia xterlepas dari ajakan utk menerima rasuah dari orang awam mahupun orang ternama. seingatnya pada kelahiran anaknya yang pertama dan kedua, dia sangat menjaga diri dari menerima sebarang rasuah. tetapi apabila ekonomi semakin mendesak, seingatnya pada awal anaknya yg ke-3 dia terlalu terdesak dan terpaksa utk menerima duit rasuah demi utk menampung perbelanjaan yang tidak mencukupi pada tika itu. 

apabila semakin lama, dia semakin biasa memakan rasuah tidak kira bernilai kecil atau besar.  malah sanggup utk memberi rasuah pada org. ya, segalanya bermula dari kesempitan hidup. apabila semakin stabil ekonominya, dia 'lupa' utk menjaga dirinya dari terus menerima rasuah. niat asalnya hanya mahu menampung kos rawatan isterinya yang bersalin anak ke-3 pada tika itu berubah pada kemahuannya sendiri apabila merasakan rasuah tidak asing lagi dalam hidupnya. 

ahmad sangat menyesal dgn apa yg telah dilakukannya. dia bertaubat dgn sebenar2 taubat. dia berasa sangat malu kerana tidak berjaya menjaga halal dan haram dari sumber rezekinya. kini keberkatan rezeki hilang sedikit demi sedikit apabila dia mula menerima rasuah sedikit demi sedikit. dia memperbanyakkan sedekah sebanyak yang dia mampu agar blh 'menebus' kembali apa yg telah dia beri pada anak isterinya makan pada ketika dahulu. 

lama kelamaan, dgn sabar dan konsisten ahmad bekerja dgn amanah tanpa rasuah, di samping menasihati isteri dan anak2nya, akhirnya anak2nya yang liar dan sangat tidak patuh pada agama mula berubah sedikit demi sedikit. 

semuanya bermula dari duit halal yang diberikan oleh ahmad. halal dan suci tanpa mencampuraduk dari yg haram. itulah keberkatan rezeki yang membawa kepada kebaikan dalam keluarganya. alhamdulillah dgn izin Allah, anak ke-3 dan bongsunya berubah menjadi anak yg soleh dan solehah.

ahmad sujud syukur. dia insaf dan menyedari betapa pentingnya rezeki dari sumber yang halal.....

jika tidak, akan hilanglah keberkatan...............

wallahua'lam.

Wednesday, April 10, 2013

keberkatan dana

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

aku bukak laman web parti yang dominan dan popular di malaysia (sahaja) ni.

aku tgk disertakan juga akaun bank utk sumbangan dana bagi pilihanraya utk jejak ke putrajaya.

aku keliru dan timbul pula persoalan2 di benakku.

bagaimana jika yang menyumbang dana tu, adalah org yang membuat perniagaan syarikat arak?

bagaimana pula jika dia seorang pemakan riba'? duit 'lebih' yang bank bagi tu dia g salurkan pula pada dana tu.

bukankah duit tu akan ada yang haram dan halal?

bukankah itu akan ada effect pada 'keberkatan' perjalanan parti tu?

kenapa dia x tubuhkan baitul mal khas dr ahli2nya?

bukankah itu lebih jelas duitnya?

jika ahli2nya jelas dan faham mengenai apa yg haram dan halal....in shaa Allah,ia xkan campur adukkan yg hak dan batil dlm satu tmpt dalam menuju 'keberkatan' dan redha Allah.

jelas dan nyata

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

telah jelas dan nyata.

setelah aku dgr sendiri kenyataannya. penjelasannya.

alhamdulillah.

permulaan minggu ni mula ke arah apa yg aku nak tahu dari dia.

dah jelas dan nyata.

perlembagaan itu lah halangan utama dari menerapkan hukum islam.

dia menerangkan secara detail pada aku.

kami berbual panjang ptg td mengenai isu politik dalam negara.

dia melontarkan persoalan dan jawapan padaku,

"kenapa salahkan pas bila pas xjalankan hudud?

pas dah berusaha utk terapkan hudud,

tp sultan/agung yang xluluskan."

segala pindaan/gubalan undang2 yang dilakukan perlu kerajaan pusat meluluskannya. bila dah lulus, kena bawak pergi dkt agung plak. kalo agung xluluskan, mmg xleh jalan lah undang2 tu.

"dap bukan xnak pas jalankan hudud tp sebab ia bercanggah dgn perlembagaan."

dah nyata dan jelas.

perlembagaan yang direka oleh lord reid tu yang menghalang dari islam diterapkan.

mengapa masih bergelumang dan mempertahankan perlembagaan tu?

pelik.

malah bersumpah pula tidak akan melanggarnya bila dalam parlimen.

macam mana ni...................

macam mana nak ubah perlembagaan dah kalau mcm tu gamaknya.

keliru.

ahli2 dewan di dalam parlimen mesir, 70% menghafaz al-qur'an. tp still xdpt nak terapkan hukum Allah secara keseluruhan..

kenapa?

sebab sistem.

selagi kita masih berada dalam sistem bukan islam ni, kita xkan dpt kemana2...utk pergi lebih jauh terapkan islam secara keseluruhan...bukan islam separuh2.

selagi kita masih terkurung dan mengurungkan diri dalam sistem barat ini,selagi tu lah barat akan 'mengawal' kita tanpa kita sedar.

wahai teman yang aku sayangi kerana Allah,

sedarlah.

keluarlah. kita masih ada Allah. Al-Qur'an,as-sunnah, ijma' sahabat utk kita rujuk kembali bagi menegakkan kembali negara islam seperti yg rasulullah bangunkan dahulu....

kuasa.

itu amanah yang terberat di dunia dan akhirat.

apatah lagi bila amanah itu bertentangan dgn hukum dan sistem Allah.

kenapa kita perlu merujuk pada negara india bila ada masalah yg xpernah berlaku?

hanya kerana india tu pengamal demokrasi terbesar di dunia??

kenapa x kita merujuk pada Al-qur'an dan as-sunnahnya? bukankah itu lebih utama?

itu lah jawapan dan penyelesaian yang jitu dari penyokong demokrasi tegar.

moga Allah beri petunjuk padanya. moga Allah lembutkan hatinya. moga Allah buka pintu hatinya utk menilai dan mengkaji kembali apa yg dtg padanya.

bukan mengikut secara buta tuli dgn semangat 'nasionalisma' yang tinggi.

selidik dahulu

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

 (: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl


ramainya mengikut dan menyokong secara buta tuli dan mengatakan sekian sekian adalah sesat/haram/patut dibanteras/ tak diluluskan.  bila ditanya apa yang sesat dlm sekian sekian?

tak tahu. tak pasti.

hanya dengar dan terus sokong tanpa menyelidiki terlebih dahulu.

bila dijawab begitu, tak tahu, tak pasti.

maksudnya sama lah mcm ni,

alah..watpe nak selidik lagi, dah dia ckp mcm tu..mesti lah betul...100% betul..(malaikat kot) xyah kaji2 n xyah amek tahu n xyah dekat dgn group tu.

ntah apa yg salah dlm tu, dia tak tahu pun.

hanya sekadar mengikut dan menyokong buta tuli.

tambah malang lg, menyebarkan pula fitnah.

sadis.

Sunday, March 31, 2013

Tips menghadapi tentangan

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

 (: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl



soalan,

bagaimana jalan keluar, cara utk menghadapi pelbagai tentangan, halangan dan kesulitan dalam mengamalkan dan melaksanakan suruhan Allah SWT?

jawapan,


  • terus-menerus berusaha meningkatkan kualiti keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT 
  1. banyakkan bertaqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah SWT , melalui membaca al-qur'an, berzikir, meningkatkan kualiti solat dan jadikan ia lebih baik (solat sunat), dll
  2. dgn iman yang kuat dan ketakwaan yang tinggi, ia akan mampu tetap teguh dalam menghadapi pelbagai rintangan dan tentangan dalam menjalankan ketaatan kepada Allah SWT termasuk dalam menutup aurat dgn tudung dan jilbab.
  • muslimah harus terus menerus tanpa lelah dan jemu meningkatkan pemahaman dan tsaqafah islam 
  1. apabila pemahaman meningkat ia akan mampu utk memiliki kesedaran islam yang terus menerus meningkat. in shaa Allah akan mampu bersikap istiqamah dalam menjalankan segala kewajipannya, khususnya kewajipan menutup aurat dgn tudung dan jilbab.
  2. banyakkan menggali ilmuNya tanpa jemu
  3. membuat perbincangan bersama 
  • bergaul dengan orang-orang soleh sesama muslimah yang taat

  1. muslimah harus lebih banyak hidup dalam kebanyakan orang yang soleh yg dapat menjaga suasana keimanan dan ketakwaan di dalam dirinya.
  2. banyakkan meminta nasihat yang baik daripada mereka
  3. berusaha menjadi lebih baik dari sebelumnya
  • aktif berdakwah dan melakukan perubahan masyarakat, paling tidak di sekitarnya agar ia lambat laun boleh membangunkan masyarakat yang islam

  1. menyebarkan energi positif 
  2. sebarkan bahagia dgn cinta Nya.
  3. berusaha menunjukkan akhlak yang baik
  4. belajar dari kesilapan
  5. tetapkan niat mencari redhaNya
  • memiliki wawasan dan kesedaran sosial dan politik yang cukup

  1. apabila muslimah memiliki wawasan, kesedaran sosial dan politik yang cukup, ia akan dapat menangkal segala stigma negatif yang dilontarkan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.
  2. jika ia memiliki kesedaran politik yang tinggi, ia akan mampu membongkar idea-idea asing yang berasal dari musuh-musuh islam - seperti sekularisme, liberalisme, feminisme, dll
  3. terus meneruskan dakwah idea-idea islam di tengah-tengah masyarakat
  4. terus mengajak kaum muslimin untuk hidup yang diatur oleh sistem islam dan hanya diatur oleh syariah islam akan terbentuk masyarakat yang islami. 
  5. masyarakat islam adalah masyarakat yang tunduk, patuh dan taat kepada seluruh aturan-aturan Allah SWT dalam seluruh aspek kehidupan mereka. 
wallahua'lam.


rujukan ~khilafah press~

Batas aurat dan kebaikannya

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 



punuk unta

  • Baginda Rasulullah SAW bersabda:


"Dua golongan di antara penghuni neraka yang belum aku lihat keduanya: suatu kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka gunakan untuk memukul orang-orang; perempuan yang berpakaian, tetapi telanjang yang cenderung dan mencenderungkan orang lain, rambut mereka seperti punuk unta yang miring. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium aroma syurga. Sesungguhnya aroma syurga itu boleh tercium sejauh perjalanan demikiahn dan demikian. "

(HR Muslim)

  • Allah berfirman dan tecacat dalam kalamNya ;


"Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah budak-budak (lelaki dan wanita) yang kalian miliki, dan orang-orang baligh di antara kalian, meminta izin kepada kamu tiga kali (dalam satu hari), iaitu :

sebelum solat subuh,
ketika kalian menanggalkan pakaian (luar) kalian pada tengahari, dan
sesudah solat Isya.

Itulah tiga aurat bagi kalian."

QS An-Nur (24) :58

  • Rasulullah SAW bersabda ;


"Allah tidak akan menerima solat dari seorang wanita yang keluar ke masjid, sedangkan aroma wanginya tercium terbawa hembusan angin hingga ia kembali dan mandi (yakni seperti mandi kerana junub) ."

(HR Ibn Khuzaimah dan Al-Baihaqi)

"Ketahuilah, wangian pria adalah tercium baunya dan tidak terlihat warnanya. Adapun wangian bagi wanita adalah yang tampak warnanya dan tidak tercium baunya."

(HR Ahmad dan Abu Dawud)

"Siapa saja yang mengulurkan pakaiannya kerana sombong, Allah tidak akan melihat dia kelak pada Hari Kiamat." Ummu Salamah bertanya, "Lalu bagaimana dengan hujung pakaian yang perlu dikenakan oleh para wanita?" Rasulullah SAW menjawab, "Hendaklah diulurkan sejengkal." Ummu Salamah berkata lagi, "Kalau begitu akan tampak kedua kakinya." Nabi SAW menjawab lagi, "Hendaklah diulukan sehasta dan jangan ditambah."

(HR Abu Dawud)


  • Dari Abu Hurairah r.a,

"Rasulullah SAW telah melaknat laki-laki yang memakai pakaian wanita dan wanita yang mengenakan pakaian laki-laki."

(HR Abu Dawud)


Manfaat secara individu/personal

  • merasa dekat dgn Allah SWT 

- dgn bertudung dan berjilbab secara syar'ie, seorang muslimah akan selalu merasa dekat dgn Allah SWT kerana dgn itu ia sesungguhnya sedang menjalankan ketaatan dan kepatuhan kepadaNya.

  • menciptakan ketenangan batin

-selama bertudung dan berjilbab yang berlandaskan pada panggilan iman (akidah islam), sejatinya seorang muslimah akan merasakan ketenangan batiniah atau kedamaian dari aspek rohani. 

-sebab, dgn bertudung dan berjilbab bererti ia telah menjalankan salah satu perintah Allah SWT yang wajib dia laksanakan, sekaligus ia telah mampu melaksanakan salah satu ibadah kepada Allah SWT kerana bertudung dan berjilbab tentu saja merupakan salah satu bentuk ketundukan dan kepatuhan kepada Allah SWT.

-bagi seorang muslimah, bertudung dan berjilbab juga merupakan bentuk rasa syukur kepada Allah SWT yang telah menciptakan dirinya, memberikan rezeki kepada dirinya, melindungi dirinya dan sekaligus mengangkat darjatnya ke kedudukan yang amat mulia. 

-dengan itu semua tentu ia amat mengharapkan keredhaan-Nya. Itulah yang akan menenteramkan hati dan jiwanya, yang dapat membuat dirinya merasa damai dan tenteram.

  • terhindar dari gangguan
-tudung dan jilbab (yang dipakai secara benar) mampu 

1) melindungi muslimah dari gangguan lelaki, 
2) menjaga mereka dari objek pandangan lelaki (kafir, fasiq, munafiq) yang hanya ingin 'cuci mata', 
3) menjaga diri mereka dari menjadi objek syahwat lelaki,
4) menghindar diri mereka dari zina mata dan zina hati, dll.


"Lower your gaze because you become less of a human every time you stare at a woman and you stare at her like she's a piece of meat, like she's an animal. That just means you've lost respect for a fellow human being- you're looking at her like an ape looks at a female ape, like a dog looks at a female dog. That's all, you've turned into an animal. Regain your humanity. Lower your gaze."
-Nouman Ali Khan-

  • menjadi wanita terhormat

The point of hijab is to cover yourself not just your hair :)

-dgn memakai hijab dan berjilbab sesuai dgn tuntutan syariah, seorang muslimah sesungguhnya sedang memposisikan dirinya sebagai wanita terhormat.

-sbb dgn itu, penilaian dan penghormatan masyarakat kpd dirinya bukan lagi dari sisi fizik dan tubuhnya, tetapi dari sisi ketakwaannya, kecerdasannya, prestasinya dan segala hal yang menunjukkan kualiti peribadinya. 

-bandingkan dgn wanita barat sekular yang rata-rata dianggap bernilai lebih kerana faktor tubuh dan kecantikan fiziknya. semakin cantik dan semakin seksi seorang wanita, ia akan dianggap semakin terhormat dan kerananya lebih dihargai, paling tidak secara materi.

-padahal sedar ataupun tidak, hal demikian hanya menjadikan wanita dieksploitasi tubuhnya demi kepuasan material segelintir orang. 

  • berpeluang menjadi wanita solehah


-dengan bertudung dan berjilbab akan membuat dirinya akan berusaha tampil dgn akhlak yang mulia. ia akan merasa malu jika akhlaknya buruk. ia akan menjadi 'benteng' perilaku bagi dirinya sehingga berfikir beribu kali utk melakukan tindakan-tindakan yang menyimpang bertentangan dari citra berhijab dan berjilbab sebagai pakaian takwa.
  • meraih pahala melimpah ruah, terhindar dari azab api neraka yang menyala-nyala

-dgn berhijab dan berjilbab sesuai dgn tuntutan syariah, tentu saja wanita muslimah akan meraih pahala yang melimpah dan terhindar dari azab api neraka yang menyala-nyala.

-bayangkan jika setiap hari ia keluar rumah dari pagi sehingga petang dgn selalu menutup auratnya dgn hijab dan jilbab, bererti selama itu pula ia mendapatkan pahala yang melimpah dan keredhaan dari Allah SWT.

-sebaliknya, jika seharian keluar tanpa menutup aurat dgn hijab dan jilbab, maka selama itu pula bererti ia bermaksiat kepada Allah SWT. itu baru seharian, sebagaimana jika setiap hari?

  • menjadi bukti diri sebagai pengikut isteri-isteri baginda nabi SAW dan para sahabiah


-tidak ada cerita mereka-yang rata-rata calon penghuni syurga - tidak menutup aurat dgn sempurna. 


wallahua'lam.

rujukan dari buku jilbab syar'ie keluaran khilafah press. moga bermanfaat :)

sekian, wassalam wbt~

Teruskan berlari

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 

"Walaupun orang-orang ini tidak menerima Islam, saya harap dengan kehendak Allah SWT, yang anak-anak mereka, pada satu masa nanti akan menyembah Allah SWT dan berbakti kepadaNya....."

-Rasulullah SAW bersabda selepas dakwahnya ditolak di Taif-

teruskan berlari,
menyebar dakwah cinta ilahi,
agar diri,
mendapat rahmat ilahi.

jadikan agama sebagai perisai diri,
membenteng iman dan juga naluri,
agar bisa memperoleh cinta ilahi.

sebarkan, sebarkan risalah ilahi,
agar manusia semakin mengetahui,
dengan cepat dan pantas selari dgn masa yang turut berlari,
masa semakin mencemburui,
ajal semakin menghampiri,
tidakkan kita tahu bilakah ia akan mengakhiri,
waktu dan peluang yang diberi,
oleh tuhan sekalian alam ini.

manfaatkan masa yang diberi,
dgn mengejar sebanyak peluang yang boleh dicapai,
dan moga-moga ia menjadi,
wakaf ilmu yang berterusan walaupun selepas mati.

Ya Allah, berkatilah ilmu kami ini,
berilah kepada kami ilmu yang benar lagi bermanfaat buat umatMu ini,
kayakanlah kami dgn kekayaan ilmuMu yang luas wahai tuhan yang maha mengasihi,
kasihilah kami sebagaimana engkau mengasihi,
hamba-hambaMu yang soleh lagi mendapat tempat yang terpuji di sisiMu.

aaminn ya rabbal'alaminn


Tips dalam hutan


...بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(: ...لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl





mengikut pengalaman kak dila, kawan di tempat keje aku dulu,



kalo jumpe gajah, kita kena lari turun bukit, jangan naik bukit.

kalo jumpe babi hutan, kena lari naik bukit, jangan lari turun bukit.

kalo jumpe harimau, berdiri belakang pokok-tengkuk belakang pokok- supaya dia rasa kita tinggi macam pokok -kalo nak lari dari dia, jangan lari membelakangkan dia (muka kita biar kat depan dia, jangan bagi dia nampak tengkuk belakang kita-jalan berundur pelan2)


  • babi hutan janggut - protected
  • babi hutan biasa - makan anak pokok - taik dia mematikan pokok
  • jerat kabel-harimau- leh dikenakan akta-penjara
  • kalo hutan kat thailand- kalo curi kayu- kena tembak terus dgn polis kat sana (dlm hutan)- askar thailand- perhilitan+perhutanan
  • harimau-penyambung rantai makanan-harimau kena ada dalam hutan-sebab harimau je makan babi

kak tu keje dulu under wildlife conservation society, kat hutan area hutan johor-

masa dalam hutan, ada 'waktu senyap' -masa maghrib-bila terdengar something yang pelik- time tu jangan masak apa-apa

johor-harimau
sabah-orang hutan, gajah

selalu orang cina, dia bukak dulu hutan lepastu baru bayar denda. -__-

hutan simpan - kekal vs sementara

masuk hutan kena ada 3 orang pembantu
-compass, gps
-tebas pokok
-tanda

gajah-contractor , babi-maintenance<< haa part ni aku tak igt dia citer apa,,tu je point yang aku amek...haihhh = =' ok, moral of the story, lepas dpt ilmu kena ulang kaji balik dan catat dgn lebih terperinci. sekian~

Saturday, March 30, 2013

Gelombang Iman

...بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 

soalan,

iman kita turun naik, pasang surut.
macam mana nak konstant kan/istiqamah dalam buat sesuatu perkara?

jawapan,


  • buat borang mutabaah amal/checklist amalan kita setiap hari,
  • refresh niat,
  • tetapkan matlamat jangka pendek dan jangka panjang,


  • sentiasa berada dalam jemaah (kelas/usrah/bulatan cinta osem/bulatan gembira, join konferens riang, seminar/forum islami)


  • ulang peringatan/tazkirah/ilmu yang baik setiap hari kerana hati itu bejana iman,
  • jaga hati dari terlalai dgn perkara2 tak mengikut syarak (peraturan yang telah Allah tetapkan - pergaulan, tv, cerita2, drama, filem, muzik, tv, media, internet, gambar (aurat) , akhlak, kawan baik, dll)
  • mohon pd Allah selalu agar ditetapkan hati dalam iman, berbolak balik dalam ketaatan dan semakin teguh cinta pd Nya.

boleh print dan tampal kat bilik atau simpan dalam fail peribadi :) 

# orang yang ikhlas cinta pada Nya tidak akan merasa beban dgn apa yang dia buat. Dia menurut apa yang Tuhan sekalian alam perintahkan hanya kerana mengharap redha dan cintaNya .

wallahua'lam.

Hijab & Jilbab

...بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


  1. hijab dan jilbab tak dapat dipisahkan. 
  2. ianya satu. kewajipan pakaian wanita muslimah. islam. mukmin > beriman kepada Allah dan rasulNya
  3. hijab = tudung , jilbab = jubah 
  4. kewajipan itu tertumpah ke dalam kitab suci al-Qur'an, iaitu firman Allah s.w.t ;
  • " Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan para wanita mukmin, "Hendaklah mereka mengulurkan jilbab mereka ke seluruh tubuh mereka. ..." QS Al-Ahzab (33) : 59


Allah juga berfirman :
  • "Katakanla kepada wanita yang beriman, "Hendakla mereka menahan pandangan dan memelihara kemaluan mereka ; janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka, kecuali yang (biasa) tampak pada dirinya. Hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dada-dada mereka. ...An-Nur (24) : 31


baginda Nabi s.a.w bersabda :

"Islam awalnya datang dalam keadaan aneh/asing, kemudian akan kembali menjadi sesuatu yang dianggap aneh/asing. kerana itu, beruntunglah orang-orang yang dianggap aneh/asing itu. (HR Muslim)

orang yang menutup aurat dgn sempurna dgn memenuhi perintah Allah dianggap asing/pelik kan skrg....

"Sesungguhnya di belakang kalian ada hari-hari yang memerlukan kesabaran. Kesabaran pada masa-masa itu bagaikan memegang bara api. Orang yang mengerjakan suatu amalan pada saat itu kan mendapatkan pahala lima puluh orang yang mengerjakan semisal amalan itu." Ada yang berkata, "Wahai Rasulullah, apakah itu pahala lima puluh orang di antara mereka?" Rasulullah s.a.w menjawab, "Bahkan lima puluh orang di antara kalian (para sahabat)." (HR Abu Dawud) 

  •  jilbab itu adalah setiap pakaian longgar yang menutupi pakaian yang biasa dikenakan dalam seharian. ini  boleh difahami dari hadis Ummu 'Athiyah r.a : 
Rasulullah s.a.w pernah memerintahkan kami untuk keluar pada Hari Fitri dan Adha, baik gadis yang menginjak akhil baligh, wanita-wanita yang sedang haid, maupun wanita-wanita pingitan. Wanita yang sedang haid tetap meninggalkan solat, namun mereka dapat menyaksikan kebaikan dan dakwah kaum muslim. Aku bertanya, "Wahai Rasulullah, salah seorang di antara kami ada yang tidak memiliki jilbab" Rasulullah s.a.w menjawab, "Hendaklah saudaranya meminjamkan jilbabnya kepada dia." (HR Muslim)

  • hadis ini menunjukkan kewajipan wanita utk mengenakan jilbab apabila mahu keluar rumah. yang dimaksudnya dgn jilbab bukanlah pakaian sehari-hari yang biasa dikenakan dalam rumah. sebab jika disebutkan ada seorang wanita yang tidak memiliki jilbab, tak mungkin wanita itu tak memiliki pakaian yg biasa dikenakan dalam rumah. Tentu ia sudah memiliki pakaian tetapi pakaiannya itu tidak termasuk dalam kategori jilbab. 

  • hadis ini menerangkan bahawa jilbab bukanlah pakaian utama yang dikenakan oleh wanita utk menutup auratnya, tetapi pakaian luar yang dikenakan di atas pakaian utama (pakaian sehari-hari) ketika wanita itu hendak keluar rumah. 

  • jilbab adalah pakaian lain (pakaian kedua) yg dikenakan untuk menutupi pakaian utama dan ia dikenakan khusus ketika hendak keluar dari rumah.

# hijab - tudung (tak jarang, tak singkat sehingga tak menutup dada , jilbab - jubah (tak ketat sampai nampak bentuk tubuh mcm bentuk pinggang dll, tak jarang, pakaian kedua selepas pakaian biasa -tshirt, seluar panjang)

wallahua'alam . :)

rujukan buku : jilbab syar'i , arief b. iskandar

Friday, March 29, 2013

Tips hindari cinta sebelum nikah

...بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

 (: لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl


 


  • kalau kamu kawan dgn dia berpuluh2 tahun sekalipun, kamu takkan kamu kenal dia, melainkan hanya kenal dgn lakonan dia. 
  • bahana cinta dgn mendekati jalan zina > azab curiga. cemburu. membanding-bandingkan. 
  • tak adil membandingkan kekasih dgn suami/isteri 
  • manusia takkan mampu melupakan tetapi mampu untuk berusaha melupakan.
  • menjauhi jalan mendekati zina (pergaulan bebas) > nikmat percaya. 
  • cara nak kenal merisik melalui jiran > muamalat > duit > musafir > cara dia tawarkan cinta. 
  • cinta yang sementara boleh lenyap bersama sebab > bahaya ambil sebab2 sementara. 
  • cinta yang abadi > kerana agama dan akhlak. 




  • benda yang tak penting > alasan bukan urusan lagi
  • sms > permulaan jalan mendekati zina
  • tak ada kekuatan faham > sms bertali arus > mudah terpedaya dgn tipu daya syaitan > selewengkan niat asal 
  • Allah sangat sayangkan kita > bg peraturan > jangan dekati zina > kerana kita lemah, jika kita dekat kita akan terus pergi ke step berikutnya
  • Allah sangat sayangkan hamba lebih besar daripada ibu kepada anak kecilnya > Allah sayang dan ciptakan kita bukan untuk dicampakkan ke dalam api neraka 
  • Allah tak rela jika ada air mata yang menangis kerana kecewa
  • semua orang yang hidup di muka bumi ini layak untuk bahagia
  • Allah bagi panduan pada kita supaya kita selamat sampai kepadaNya dalam keadaan bahagia > sebab tu ada peraturan > jangan dekati zina
  • kenapa kita nak bermusuh dgn peraturan Allah?
  • kenapa kita nak berkonflik dgn Allah?
  • Allah sayang kita, Allah tak rela kita masuk neraka
  • walaupun Allah sayang kita tapi bila kita buat jugak benda yang Allah larang, Allah ini sifatnya Maha Adil, Maha Pembalas sebab tu jugak Dia campakkan kita ke dalam neraka bukan sebab Dia zalim tp kita yang menzalimi diri kita sendiri
  • Perumpamaan > lecturer sayang kita > tp kita ambil kesempatan > malas nak jawab exam > adakah lecturer akan bg markah 100% kepada kita hanya kerana sayangkan kita? > jika lecturer tu bg full mark jugak kat kita > mmg lecturer tu tak adil dan mmg teruk > tp Allah Maha Adil.
  • adil > dlm beri balasan
  • cinta Allah mesti no. 1
  • kekuatan ikhlas > niat
  • kalau takde niat > jd tak fokus
  • jihad > mujahadah > lawan dgn nafsu
  • jaga hati macam nak jaga badan juga
  • kena ada majlis ilmu > solat yang cukup dan tingkatkan ia jadi lebih baik > bangun malam setiap hari > cegah dari punca yang menarik hati kita ke lain > ulang2 dgr tazkirah > tazkirah ibarat charger pd iman kita
  • ulang2 peringatan, ilmu yang baik > melekat dalam minda kita > akan menguasai pemikiran kita > berkuasa utk menguasai tindakan kita > jd lebih kuat utk kuasai nafsu kita sendiri.

# sekian, petikan dari video di atas. ^_^ wallahua'lam.

Makna bacaan solat

...بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

 

Assalamu'alaykum :)

jom fahami bacaan dalam solat kita ^_^

solat > faham > khusyuk :-
  • takbir > Allahuakbar > Allah maha besar
  • al-fatihah > Allah yg maha pemurah , maha penyayang, segala puji bg Allah, tuhan sekalian alam > menguasai hari pembalasan > sembah dan mohon pertolongan > tunjukkan kami jalan yang lurus > orang2 yg dikurniakan nikmat > bukan jalan yg engkau murkai dan sesat.
  • rukuk > maha suci tuhanku yang maha besar dengan segala puji-pujiannya
  • iktidal > Allah mendengar pujian orang yang memujinya > wahai tuhan kami bagi engkaulah segala pujian
  • sujud > maha suci tuhanku yang maha tinggi dan dengan segala puji-pujiannya
  • duduk antara dua sujud > ampuni dosaku, rahmatilah aku, cukupkanlah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, beri petunjuk pdku, sihatkan aku dan ampunilah akan aku
  • tahiyat akhir > segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah > sejahtera atas engkau wahai nabi dan rahmat Allah atas keberkatannya > sejahtera atas kami dan hamba2 Allah yang soleh > aku naik saksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah > aku bersaksi bahawa nabi muhammad pesuruh Allah > wahai Allah, selawatkan lah atas nabi muhammad dan keluarganya > sebagaimana engkau selawat ke atas ibrahim dan keluarganya > berkatilah atas muhammad dan keluarganya > sebagaimana engkau berkati atas ibrahim dan keluarganya dan alam ini sesungguhnya engkau maha terpuji lagi maha agung
  • salam > salam sejahtera ke atas kamu dan rahmat Allah

# video yang sangat osem dan kreatif. jazakallah khairan pd saudara kita. moga Allah balas kebaikan padanya dengan sebanyak2 kebaikan dariNya. aaminn.

Sunday, March 24, 2013

Perjuangan Kita

bismillahirrahmanirrahim..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lg Maha Penyayang....

Assalamu'alaykum semua :)

Alhamdulillah, diberi kesempatan, kesihatan dan kekuatan utk update blog ni lagi...

post kali ni, aku nak share psl apa yg aku dpt dari konferens anjuran khilafah centre dan muslimah hizbut tahrir....subhanallah, alhamdulillah....

fikratul ummah -mac 2013 - boleh klik pada link ni...blh baca online atau nk print > baca > dan sebarkan lg bagus...:)

dulu masa sekolah menengah atas, aku ada join program under muslimah hizbut tahrir ni (MHT).....alhamdulillah, sgt seronok...banyak perkara baru aku belajar....MHT ni dr dulu aktif buat program, seminar, forum....tp masa tu aku xtahu sgt apa benda yg aku join.....bila dah lama, masuk upm kampus bintulu...baru aku tahu...rupanya dulu tu usrah dgn MHT...tp masa tu xlah konsisten sgt pun....kejap on off..join pun bincang topik isu semasa dan penyelesaiannya dari kaca mata islam macam mana....discuss topik2 umum...


tp ada sekali usrah tu, musrifah ada tayangkan video mengenai kesengsaraan umat islam di negara2 islam lain akibat kekejaman tentera israel dan sekutu2nya...........masa tu mmg sedih sgt2....menangis kitaorg tgk.......

masa tu saudara2 perempuan di sana meraung memanggil negara2 umat islam utk turut membantu mereka.....

:'(

alangkah bezanya negara kita dgn negara dia.

keamanan bezanya.

tetapi agama kita satu. Allah tuhan kita. kita mengaku nabi terakhir kita, Muhammad s.a.w

mengapa saudara2 kita dianiaya dgn begitu teruk dgn israel laknatullah dan sekutu2nya sedangkan kita adik beradik seagamanya tidak?

dari situ aku nampak, nasionalisma lah yang membuat kita jauh. dan mementingkan diri (negara) sendiri.

hari ini, alhamdulillah dgn sedikit limpahan cahaya ilmu Nya, aku seolah2 tersedar dari lena yg panjang...

benarlah ada kata2 yang mengatakan.."mata yang terbuka itu belum tentu dia melihat..." dan Saidina Ali pernah berkata, "Manusia itu tidur lena, apabila kematian tiba baru dia terjaga daripada tidurnya. Demikianlah orang yang tidak mengingati mati itu sentiasa dalam keadaan lalai atau bagaikan orang yang tertidur dia akan terkejut bila kematian datang secara mendadak."

bukankah kita seperti itu dgn keadaan malaysia yang aman damai dan sentosa ini? tidakkah kita tertidur dgn sgt lena apabila tidak mempedulikan dan memikirkan perihal saudara2 kita yang sengsara di tanah lain?

:(



kita di sini melaung2 kata "reformasi"

mengagung demokrasi, mempertahankan demokrasi, memandang jauh kehidupan akan datang dgn demokrasi dgn sokongan barat...

tetapi mereka...



mereka meraung2 mahukan khilafah dgn segera apabila serangan peluru dan hentaman tentera israel bermain2 di depan mata mereka. bukankah amerika dan sekutu2nya itu penegak tegar sistem demokrasi di dunia ini? apakah kalian tidak melihat kesan sistem demokrasi yang telah menimpa pada saudara2 kalian? adakah kita mahu seperti itu juga pada satu masa nanti?

satu masa nanti apabila hukum islam, undang2 islam, diperolok2kan, hak ummah diperleceh, apakah ketika itu baru kalian baru mahu bangun bersama khilafah dan menyokongnya tanpa berbelah bahagi lagi?

ambillah pengajaran dari apa yg telah berlaku di atas negara2 saudara seislam kita.

orang bijak belajar dari kesalahan orang lain.

kerana sistem demokrasi lah hak2 mereka dicuri, dirompak oleh penguasa2 tamak yang terlalu cintakan harta. akibat dari dasar kapitalisme yang hanya mementingkan material. mereka menjadi materialistik.

mereka bersatu utk tegakkan khilafah dan syariah islam kembali di mukabumi ini. tetapi kita, masih menjadi penyokong tegar sistem demokrasi ini. kalian mahu islam kan sistem demokrasi ni? pasti tertegakkah islam selepas setiap kali pilihanraya? ambil ibrah dari wacana siyasah ini...kutiplah ilmu, tadahkan ia...mungkin ada yang kita tak tahu...di sebalik mahu mengislamkan sistem demokrasi ini....apakah cara/methodnya kalian pasti dgn cara yg benar? janganlah ambil dan mahu terapkan islam itu dgn cara sedikit2....masuklah islam secara keseluruhan terus.....apakah sistem demokrasi boleh merealisasikan penerapan islam secara kaffah?



Video streaming by Ustream

bukankah sistem demokrasi ini sangat terikat dgn perlembagaan persekutuan oleh lord reid? bukankah dgn 'memasuki' pilihanraya, kalian akan bersumpah tidak akan melanggar perlembagaan persekutuan ciptaan barat itu? jadi bagaimana itu? dasarnya saja sudah rapuh. bersumpah pada yang batil. lihatlah sendiri perkongsian ulangan forum ini. apa lagi yang mahu dikatakan? apa lg yang mahu ditegakkan? mahu jadikan sistem demokrasi ini sebagai alat utk tegakkan islam?

alatnya saja sudah pesong. salah. akarnya saja sudah rapuh. bagaimana mungkin penerapan hukum islam akan terlaksana? islam bukan sekadar hukum hudud, zina, mencuri saja, tetapi juga merangkumi seluruh aspek kehidupan....ekonomi (apakah boleh bebas riba melalui sistem demokrasi ini?) pendidikan (apakah boleh diberikan percuma?)


Video streaming by Ustream

satu negara saja. yang mahu terapkan hukum islam.

rasanya barat ketawa terbahak2..-__-

sebab itu kita perlukan sokongan dari negara2 umat islam yang lain utk bersatu tegakkan khilafah bersama.
bukan tegakkan islam di negara kita saja.

kita mahu kemenangan islam iaitu kemenangan islam menguasai dunia dgn penerapan islam secara kaffah bukan di satu negara saja, tetapi pd semua negara2 umat islam yang lain juga, bukankah kita ini adik beradik saudara mara dgn mereka yg berada di syria, iraq, afghanistan, pakistan, jordan, yaman, tunisia, britain dan lain2 banyaknya? bukan kemenangan parti kerana ia hanya terfokus kecil pada negara kita. itu tidak effect apapun pada kita, apatah lg pada barat. kalo menang sekalipun kita masih terpisah dari negara2 umat islam yang lain. itu kemenangan nasionalisma. apakah kita boleh membantu saudara2 seislam kita yg lain dgn kemenangan yg rapuh itu? bila2 masa boleh jatuh menjunam kembali dgn pelbagai strategi dan agenda barat yg penuh licik itu. ditambah pula alat utk meraih kemenangan kita, kita gunakan alat barat, ideologi mereka................ macam mana tu nak menang secara yg benar?

herm..

dah tgk video2 di atas?

jika belum, silakan tgk sampai abis...dan renung2kanlah kembali perjuangan utk terapkan islam kembali.......

Thursday, February 28, 2013

Kesedihan

bismillahirrahmanirrahim..


*sedih*

rindu kak izzah.....xtau kat mana dia skrg.....5 thn lost contact......sobsss...+___+
she's one of my colour in my life...

uhubbuki fillah abadan abada...
:'(

apabila mendengar kata2nya....membuatku bertambah cinta pd Allah...
meski dia hilang dlm sibuk menjalani kehidupannya...sebagai hamba pd pencipta, mu'allimah pd yg dahagakan ilmu...dan murobbiah pd yg dahagakan iman..namun, dia xpernah luput dari ingatanku...

ya Allah..rahmatilah dia, limpahilah dia dgn rahmat dan kasih sayang-Mu yg tidak terhingga luasnya..peliharalah dia dan berkatilah umur,amal dan hidupnya...jadikanlah kami mencintai orang yg beriman dan orang beriman mencintai kami....golongkanlah kami dalam golongan hamba2Mu yg beriman dan mendapat tempat serta rahmat di sisi-Mu...aameen...

aku dah lupa nama penuh dia,
aku dah hilang contact number n e-mel dia,
perkenalan dgnnya sgt singkat..
tp kesannya
sgt lama..
berkenalan di friendster,
bersua muka pertama kali di dalam sebuah program dari ajakannya,
kami mempunyai minat yg sama,
Geografi.

:)

hutan,
apabila melihat rimbunan pepohon,
daun-daun jatuh berguguran,
renungilah ia,
setiap helai daun yang gugur,
Allah Maha Tahu,
kita di situ,
bukankah Allah Maha Mengetahui?
bukankah Allah itu sgt dekat dgn kita?

meski keseorangan,
Allah itu sentiasa bersama makhluk-makhluk dan hamba-hambaNya....
Allah sentiasa ada,
sentiasa ada,
bersama kita...:')